Progresjonsplan

«Alle barna skal kunne oppleve progresjon i barnehagens innhold, og barnehagen skal legge til rette for at barn i alle aldersgrupper får varierte lek-, aktivitets- og læringsmuligheter» Rammeplan for barnehagen s. 44

Hva rammeplanen sier om progresjon i barnehagen

Progresjon i barnehagen innebærer at alle barna skal utvikle seg, lære og oppleve fremgang. Personalet skal utvide og bygge videre på barnas interesser og gi barna varierte erfaringer og opplevelser. Barnehagen skal legge til rette for progresjon gjennom valg av pedagogisk innhold, arbeidsmåter, leker, materialer og utforming av fysisk miljø. Barn skal få utfordringer tilpasset sine erfaringer, interesser, kunnskaper og ferdigheter

Personalet skal:

·oppdage, følge opp og utvide det barna allerede er opptatt av
·planlegge og tilrettelegge for progresjon i barnehagens innhold for alle barn
·bidra til at barna får mestringsopplevelser og samtidig har noe å strekke seg etter
·legge til rette for fordypning, gjenkjennelse og gjentakelse i barnehagens innhold og arbeidsmåter
·introdusere nye perspektiver og tilrettelegge for nye opplevelser og erfaringer
·sørge for progresjon gjennom bevisst bruk av materialer, bøker, leker, verktøy og utstyr og gjøre disse tilgjengelig for barna.
 

De 7 fagområdene

Rammeplan for barnehagen s. 44 - 45

Det er innenfor disse fagområdene vi jobber med barna. Vi skal følge barnas alder, modenhet og interesser når vi legger til rette aktiviteter og opplegg. Barn er ulike og har ulike behov. Det vi finner på med de eldste barna passer kanskje ikke for de yngste, og motsatt, men alle aldersgrupper skal få utvikle seg innenfor alle fagområdene.

Vi har videre spesifisert hva vi gjør innenfor de forskjellige fagområdene på liten og stor avdeling her i Eikely barnehage. Se vår progresjonsplan i sin helhet i årsplanen.