Sosial kompetanse

Barn er sosiale helt fra fødselen, og de kommuniserer med voksne og hverandre både gjennom kroppslige og språklige handlinger. Sosial kompetanse handler om å kunne kommunisere og samhandle godt med andre i ulike situasjoner. Denne kompetansen er sentral for at enkeltbarnet skal lykkes og trives, og for at det skal bli verdsatt som venn og likeverdig deltaker i samspillet med de andre barna. Et barn som samhandler godt med andre, kan både tilpasse seg fellesskapet og være en synlig deltaker som hevder sin plass.

I Eikely barnehage vet vi at barnas sosiale samspill avhenger av hvordan de voksne som er rundt barna forholder seg til dette. Vi ønsker å forholde oss til barna og hverandre på en respektfull og anerkjennende måte. Vi ønsker at barna skal utvikle en god og sterk selvfølelse, slik at de blir trygge på seg selv, trygge på oss voksne og trygge på de andre barna i barnehagen. Med store barnegrupper vet vi hvor viktig det er, og ser verdien av å dele i mindre grupper. Da får vi mere ro og rom til å se barna bedre og møte hvert enkelt barn.

Det er viktig å hjelpe barna med for eksempel å sette grenser for seg selv og hjelp til å løse konflikter. Da er det nødvendig å være tett på for å fange opp dette. Vi ser og mener at sosial kompetanse er selve grunnlaget for all læring. Hvis ikke barnet er trygt, kan det ikke på en god måte tilegne seg kunnskap i den grad samfunnet ønsker og krever. Vi ønsker at barna skal tro på seg selv, føle seg verdifulle og tro på egne evner.

Rammeplanen sier at sosial kompetanse er en forutsetning for å fungere godt sammen med andre.(…) Barn er sosiale helt fra fødselen, og de kommuniserer med voksne og hverandre både gjennom kroppslige og språklige handlinger. Sosial kompetanse handler om å kunne kommunisere og samhandle godt med andre i ulike situasjoner. Denne kompetansen er sentral for at enkeltbarnet skal lykkes og trives, og for at det skal bli verdsatt som venn og likeverdig deltaker i samspillet med de andre barna. Et barn som samhandler godt med andre, kan både tilpasse seg fellesskapet og være en synlig deltaker som hevder sin plass.

Forskning viser at barns evne til å etablere vennskap i stor grad henger sammen med den sosiale kompetansen deres. Sosial kompetanse består av et sett ferdigheter som naturlig inngår i en helhet i barnas samspill, for eksempel selvfølelse, empati, prososial atferd, selvhevdelse og selvkontroll. Hvilke ferdigheter som er aktuelle, vil avhenge av situasjonen og sammenhengen. I relasjonene til voksne og barn i barnehagen videreutvikler barnet den sosial kompetansen som det trenger i relasjoner til andre mennesker generelt. (Udir)