Mat

Eikely Barnehage har fokus på sunn og god mat. Men FEST ER FEST.

Maten barnehagen serverer blir innkjøpt og lagret og servert etter nøye sikkerhetsrutiner. Den er sunn og god.

Når barna kommer til barnehagen om morgenen kan de få servert frokost frem til 08.45. Dette er en hyggelig start på dagen for både liten og stor og kan være med på å bidra til mindre stress om morgenen for mamma eller pappa. :-)

I 11- tiden, spiser vi enten brødmat eller varmmat. Varmmat lager vi sammen med barna. Dette er et av de pedagogsiske satningsområdene våre,-å la barna medvirke i matlagingsprosessen. Vi har fokus på gode råvarer og å lage maten fra bunnen og henter inspirasjon fra både tradisjonell norsk mat som f.eks. kjøttkaker eller kjøttsuppe, eller mer eksotisk mat som hjemmelagede vårruller! Å la barna tidlig få erfaring med sunn og god mat kan være med på å gi dem et godt forhold til mat. Tiden sammen med en liten gruppe og en voksen er også et deilig avbrekk hvor den gode samtalen ikke er langt unna.

MAT PÅ TUR!

Av og til er vi heldige å finne mat ute i naturen som vi bruker når vi er på tur. Vi leter etter sopp og bær og vi har til og med dyrket fram våre egne poteter oppe på utebasen vår.

Vi har også mat med oss på tur. Stort sett er det påsmurt nistemat, men får vi anledning til å lage mat ute, er det helt fantastisk! Å ha et knitrende bål med noe spennende oppi gryta er stort! Det hender også at vi bytter ut nistematen med "bålmat". Det er brød med f.eks. ost og skinke pakket i folie. Det smaker godt etter noen minutter over bålet.

Vi drikker vann eller melk til måltidene. Det hender vi koser oss med litt kakao ute på tur!

I 14-tiden har vi et enkelt måltid bestående av f.eks. knekkebrød/brød og frukt. Er det fint vær spiser vi ute.

Men ingen skal komme og si at vi ikke kan feste. Noen vil ha oss til å tro at barn spiser altfor mye godteri i barnehagen. Men en is eller to av og til gjør ikke den store forskjellen, så lenge vi har fokus på sunn og god mat resten av tiden, samt tilbringer mye tid ute i skogen. Når det er jul, påske, karneval, 17.mai-fest o.l. er vi ikke seine til å kose oss litt ekstra med f.eks. is. Avdelingene har ulik praksis når det kommer til bursdagsfeiring. Noen lager f.eks. fruktspyd eller smoothie, mens andre har is eller gelè.